Karate jako profilaktyka wad stóp

Karate jako profilaktyka wad stóp

Wady stóp, w szczególności płaskostopie, stają się prawdziwą plagą. Szacuje się, że problem płaskostopia dotyka aktualnie 80% ludzi dorosłych i dzieci. Często wady nie są szczególnie widoczne i zdajemy sobie z nich sprawę dopiero wtedy, kiedy zaczynają się różne dolegliwości i ból. W skrajnych przypadkach wady stóp mogą doprowadzić do niemożności poruszania się. Skąd się biorą? Jak im zaradzić?

Rodzaje wad stóp

  1. Stopa płaska – najbardziej powszechne zniekształcenie stóp. Może być podłużne lub poprzeczne. Jest najczęściej wadą nabytą i może się pojawić w każdym wieku.
  2. Stopa płasko – koślawa – schorzenie spowodowane przeciążeniem i niewydolnością układu mięśniowo – więzadłowego. Oprócz spłaszczenia stopy, występuje jeszcze skręcenie pięty na zewnątrz. Można ją rozpoznać oglądając buty, ponieważ człowiek z tą wadą będzie przy chodzeniu zdzierać wewnętrzną stronę obcasa.
  3. Stopa szpotawa – podeszwy stóp zwrócone są do wewnątrz, a ciężar ciała opiera się na zewnętrznych krawędziach. Jest to wada wrodzona.
  4. Stopa wydrążona – inaczej wysokie podbicie. Polega na skróceniu odległości pomiędzy śródstopiem, a piętą i wydrążeniem tego odcinka.

Przyczyny zniekształceń stóp

Najczęstszą przyczyną jest siedzący tryb życia. Zarówno dzieci, jak i dorośli spędzają więcej czasu siedząc, a to powoduje osłabienie mięśni stóp i ich deformację. Drugim bardzo częstym powodem, dotyczącym głównie dzieci, są złe buty. Ciężko w to uwierzyć, ale dzieci niemal w większości mają za duże buty i to na tyle, że gubią je chodząc. Rodzice wychodzą z założenia, że oszczędność «bo dziecku nogi szybko rosną» jest ważniejsza niż zdrowie. Inne z kolei noszą buty za małe albo miękkie chińskie buciki, które może wydają się ładne, ale są tragiczne w skutkach i to już nie tylko dla samych stóp, ale też dla stawów i kręgosłupa. Sobie robimy to samo. Trzecią ważną przyczyną jest też nadmierne obciążenie stóp spowodowane równie częstą otyłością.

Jak zapobiegać wadom stóp

Najczęściej występującą wadą jest płaskostopie, można się go nabawić w każdym wieku i ciągle też powinniśmy pilnować, żeby do niego nie dopuścić. Najlepszą profilaktyką zawsze są ćwiczenia. Najprostsze, podstawowe ćwiczenia, to rolowanie kocyka palcami, czy podrzucanie woreczka. Takich ćwiczeń jest sporo, mają tylko jeden minus. Są nudne. Oczywiście, jako dorośli wiemy, że może nam to pomóc i możemy je wykonywać nawet w trakcie pracy. Ale dzieci będą się w ten sposób tylko męczyć. Znajdźmy im ciekawsze ćwiczenia, takie które nie będą monotonne i co ważniejsze pozwolą dzieciom zapomnieć, że właśnie ćwiczą. I jeśli tylko jest taka okazja chodźmy na boso i pozwólmy na to dzieciom.

Oczywiście płaskostopie jest odwracalne. I wyleczyć je można również przy pomocy ćwiczeń. Operacja jest już ostatecznością. Bardzo popularne są też ortopedyczne wkładki do butów. Z pewnością mogą one pomóc, ale pod jednym warunkiem. Jeżeli jednocześnie wykonywane są odpowiednie ćwiczenia. W przeciwnym razie mogą mieć odwrotny skutek. Każdy wie, że nieużywane mięśnie osłabiają się, zanikają. Skoro płaskostopie jest spowodowane zbyt słabymi mięśniami, to wkładanie stopy w ramy, które utrzymują je we właściwej pozycji nie może pomóc. Dlatego owszem, wspomagajmy się wkładkami ortopedycznymi, ale przede wszystkim ćwiczmy.

Karate jest dobrą profilaktyką

Karate ćwiczymy na boso, dzięki temu pozwalamy stopom pracować i wzmacniamy ich mięśnie. Poza tym ciało wtedy układa się całkowicie naturalnie, tak jak natura chciała, a to wpływa na zdrowie całego naszego układu kostnego.

Treningi karate, czy też te ogólnorozwojowe z elementami karate, są świetną alternatywą dla monotonnych, nudnych ćwiczeń korekcyjnych. A zacząć powinniśmy już w okresie przedszkolnym.

udostępnij ten artykuł swoim znajomym