Trening karate według Anko Itosu

Trening karate według Anko Itosu

Anko Itosu stworzył dziesięć prawd, w których mówi jak należy ćwiczyć, żeby trening karate przynosił efekty i był zdrowy dla naszego ciała, a także odpowiedni dla naszego rozwoju duchowego.

Oto 10 zasad treningu i studiowania karate według Anko Itosu:

  1. Karate nie uczymy się tylko dla własnej korzyści. Możemy je wykorzystać do obrony swojej rodziny lub mistrza. Nie możemy użyć karate do ataku, ale musimy umieć wykorzystywać swoje ręce i stopy, żeby uniknąć obrażeń, jeśli przypadkiem zostaniemy napadnięci.
  2. Celem nauki karate jest , żeby nasze mięśnie i kości stały się twarde jak skała, a nasze dłonie i stopy jak włócznie. Jeśli dzieci zaczną trening naturalnej wojskowej sprawności w szkole podstawowej, to w przyszłości będą dobrymi żołnierzami. Pamiętajmy słowa księcia Wellingtona, które wypowiedział po pokonaniu Napoleona: „Dzisiejsza bitwa została wygrana na boiskach w naszych szkołach”.
  3. Karate nie można się uczyć szybko. Wolno poruszający się byk może przejść tysiące mil. Jeżeli ćwiczący będzie trenował jedną lub dwie godziny dziennie, to za trzy, cztery lata zobaczy zmiany w budowie swojego ciała. Ci którzy będą trenować w ten sposób wkrótce odkryją głębsze zasady karate.
  4. W karate bardzo ważny jest trening dłoni i stóp. Dlatego należy trenować z użyciem snopa słomy. Przed rozpoczęciem należy opuścić ramiona, otworzyć płuca, zebrać swoje siły, złapać połączenie stóp z podłogą i skoncentrować energię w dolnej części brzucha. Należy wykonywać od 100 do 200 powtórzeń na każdą rękę.
  5. Kiedy ćwiczysz podstawy karate upewnij się, że masz proste plecy a twoje ramiona są nisko. Włóż siłę w swoje nogi, stań twardo i upuść energię w dolną część brzucha.
  6. Ćwicz każdą technikę wielokrotnie i znaj dobrze jej znaczenie. Wtedy będziesz wiedział jak i kiedy jej użyć w razie potrzeby.
  7. Musisz zdecydować czy Twoje karate ma służyć Twojemu zdrowiu czy ma wspomagać realizację Twoich obowiązków.
  8. Kiedy trenujesz, rób to tak, jakbyś był na polu bitwy. Twoje spojrzenie powinno piorunować, ramiona być opuszczone, a ciało twarde. Zawsze powinieneś trenować z taką intensywnością i duchem jakbyś rzeczywiście był w obliczu wroga. W ten sposób będziesz naturalnie gotowy.
  9. Jeśli wykorzystasz swoją siłę w nadmiarze na trening karate spowoduje to utratę energii w dolnej części brzucha i będzie szkodliwe dla organizmu. Twoja twarz i oczy staną się czerwone. Należy kontrolować swój trening karate.
  10. W przeszłości wielu mistrzów karate cieszyło się długim życiem. Karate wzmacnia bowiem kości i mięśnie, a także wspomaga trawienie i krążenie. Jeśli wprowadzimy karate jako obowiązkowe zajęcia w szkole podstawowej, wkrótce będziemy produkować mężczyzn zdolnych do pokonania dziesięciu napastników każdy.

Pisząc o zasadach treningu karate warto przypomnieć o podstawowych „przykazaniach” karate stworzonych przez Gichina Funakoshi jakimi są Dojo kunNiju kun.

udostępnij ten artykuł swoim znajomym
Przeczytaj poprzedni wpis:
Marta Niewczas
Marta Niewczas

Marta Niewczas - sześciokrotna mistrzyni świata w karate tradycyjnym, jedna...

Zamknij